رساله معماری طراحی فرهنگسرا با رویکرد زیبایی شناسی معماری سنتی ایرانی در بناهای مدرن
يكشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۵ ب.ظ
دنیای امروز دنیای بی ثباتی ارزش هاست، هیچ معیار ثابتی برای اینکه بگوییم این اثر خوب است یا بد وجود ندارد و نسبیت در ارزشها، کثرت گرایی در معیارهای ارزشی و شکاکیت در مباحث هستی شناسی و انسان شناسی را بدنبال آورده است. اینها در حالی است که پیامبران ، حکما و مصلحین جهان همه یک اصل کلی را بیان کرده اند و آن اینکه یک حقیقت جامع جهان شمول و مدبر بر هستی حاکم است و باید ها و نباید ها، زشتی ها و زیبایی ها و همه مبانی و معیارهای مبتنی بر ذات و فطرت انسان است. گمان می رود آنچه راه حل جامعه طوفان زده کنونی ما باشد، تکیه بر ارزشهای ثابت و پیروی از هنر آرمانگرا است تا هم هنرمند به کمال برسد و …
*********************************************************************
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات
طرح ۱-۱
مقدمه: ۲ ۱-۲
بیان مسئله: ۲ ۱-۳
فرضیه تحقیق: ۳ ۱-۴
اهداف تحقیق: ۳ ۱-۵
سوال اصلی تحقیق: ۳ ۱-۶
جنبه نوآوری تحقیق و جدیدبودن تحقیق: ۳ ۱-۷
روش کار(روش تحقیق): ۴ ۱-۸
روش گردآوری اطلاعات: ۴ ۱-۹
ابزارگردآوری اطلاعات: ۴ ۱-۱۰
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: ۴ ۱-۱۱
نتیجه گیری: ۵
فصل پنجم:
مطالعات تحلیلی بخش اول ۱۱۳
۵-۱ معماری سنتی ایران ۱۱۳
۵-۲ فرهنگ در معماری سنتی ایران ۱۱۳
۵-۳ ویژگی های معماری ایرانی ۱۱۴
۵-۳-۱ درونگرایی ۱۱۴ ۵-۳-۲
پرهیز از بیهودگی ۱۱۶ ۵-۳-۳
مردم واری ۱۱۷ ۵-۳-۴ خودبسندگی ۱۱۷
۵-۳-۵ نیارش ۱۱۹
۵-۴ هویت ۱۲۰ ۵-۵
هویت ایرانی اسلامی و نمود آن در معماری سنتی ۱۲۰
۵-۶ مولفه های زیبایی شناسی ۱۲۲
۵-۷ زیبایی در معماری اسلامی ۱۲۳ ۵
-۸ جایگاه زیبایی شناسی در فلسفه معاصر ۱۲۴
۵-۹ زیبایی شناسی معماری مدرن ۱۲۴
بخش دوم ۱۲۹
۵-۲ استانداردها، ضوابط و معیارهای طراحی فضا ۱۲۹
۵-۲-۱ لیست فضاها و متراژهای مربوطه ۱۲۹
۵-۲-۲-۱ فضاهای تشکیل دهنده ۱۳۳
۵-۲-۲-۲ استانداردها ۱۳۷
۵-۲-۲-۳ برخی استاندارها در طراحی کلاس های آموزشی ۱۳۸
۵-۲-۳ فضای حوزه فرهنگی ۱۳۹ ۵-۲-۴
گالری ها ۱۴۸ ۵-۲-۵ آمفی تئاتر ۱۵۴ ۵
-۲-۶ رستوران ۱۶۱
فهرست منابع ۱۶۴
قیمت : 50000 تومان
فرمت فایل : Word
تعداد صفحات : 175 صفحه
*********************************************************************
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات
طرح ۱-۱
مقدمه: ۲ ۱-۲
بیان مسئله: ۲ ۱-۳
فرضیه تحقیق: ۳ ۱-۴
اهداف تحقیق: ۳ ۱-۵
سوال اصلی تحقیق: ۳ ۱-۶
جنبه نوآوری تحقیق و جدیدبودن تحقیق: ۳ ۱-۷
روش کار(روش تحقیق): ۴ ۱-۸
روش گردآوری اطلاعات: ۴ ۱-۹
ابزارگردآوری اطلاعات: ۴ ۱-۱۰
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: ۴ ۱-۱۱
نتیجه گیری: ۵
*********************************************************************
فصل دوم :
مطالعات پایه
بخش اول ۸
مقدمه ۸ ۲-۱-۱
واژه فرهنگ ۱۰ ۲-۱-۲
مفهوم فرهنگ ۱۰ ۲-۱-۳
تعاریف دیگر فرهنگ ۱۱ ۲-۱-۴
تعاریف فرهنگ از دیدگاه جامعه شناسان ۱۲ ۲-۱-۵
فرهنگ و هنر ۱۳ ۲-۱-۶
حفظ ارزشهای فرهنگی ۱۳ ۲-۱-۷
ضرورت حفظ و پایداری فرهنگ ایران ۱۴ ۲-۱-۸
فراغت ۱۵ ۲-۱-۹ کارکردهای فراغت ۱۶ ۲-۱-۱۰
لزوم اوقات فراغت ۱۶ ۲-۱-۱۱
فعالیت های مناسب اوقات فراغت ۱۸ ۲-۱-۱۲
معماری و اوقات فراغت ۱۸ ۲-۱-۱۳ فرهنگسرا ۱۹ ۲-۱-۱۴
ضرورت فرهنگسرا ۲۰ ۲-۱-۱۵
تاریخچه فرهنگسرا ۲۱ ۲-۱-۱۵-۱
فرهنگسرا در یونان و روم ۲۱ ۲-۱-۱۵-۲
فرهنگسرا در اروپا ۲۲ ۲-۱-۱۵-۳
فرهنگسرا در فرانسه ۲۳ ۲-۱-۱۵-۴
فرهنگسرا در اتحاد شوروی ۲۴ ۲-۱-۱۵-۵
فرهنگسرا در ژاپن ۲۵ ۲-۱-۱۵-۶
پیشینه فرهنگسرا در ایران ۲۶ ۲-۱-۱۶
فرهنگسرا با رویکرد معماری سنتی در کالبد مدرن امروزی ۲۸ ۲-۱-۱۷
ضرورت ایجاد فرهنگسرا با رویکرد معماری سنتی در کالبد مدرن امروزی: ۲۹ ۲-۱-۱۷-۱
جوان، عقاید و روحیات ۲۹ ۲-۱-۱۷-۲
استقلال خواهی ۲۹ ۲-۱-۱۷-۳
جوان، انرژی، هیجانات و احساسات ۳۰ ۲-۱-۱۷-۴
جوان، نیازمند حمایت ۳۰ ۲-۱-۱۸
لزوم فعالیت های فرهنگی در جامعه ۳۱ ۲-۱-۱۹
آمورزش و پرورش و فرهنگ ۳۲ ۲-۱-۲۰
حفظ ارزش های فرهنگی ۳۴ ۲-۱-۲۱
پیشبرد ارزش های فرهنگی ۳۵ ۲-۱-۲۲
لزوم شرکت در فعالیت های فرهنگی ۳۶
بخش دوم ۳۸ ۲-۲-۱
زیباشناسی ۳۸ ۲-۲-۲
زیبایی از دیدگاه فلاسفه ۳۸ ۲-۲-۲-۱
زیبایی از دیدگاه افلاطون ۳۸ ۲-۲-۲ -۲
زیبایی از دیدگاه ارسطو ۳۹ ۲-۲-۲-۳
زیبایی از دیدگاه فیثاغورث ۳۹ ۲-۲-۲-۴
زیبایی از دیدگاه فارابی ۳۹ ۲-۲-۲-۵
زیبایی از دیدگاه ملاصدرا ۳۹ ۲-۲-۲-۶
زیبایی از دیدگاه ابن سینا ۴۰ ۲-۲-۲-۷
زیبایی از دیدگاه سهروردی ۴۰ ۲-۲-۳
ادراک زیبایی و دانش ذهنی ۴۰ ۲-۲-۴
نقش زیبایی در معماری، فرم و طراحی ۴۱ ۲-۲-۴-۱
نقش زیبایی در درک فرم ۴۱ ۲-۲-۴-۲
نقش زیبایی در درک محتوا ۴۲ ۲-۲-۴-۳
زیبایی شناسی در معماری و آموزش آن ۴۳ ۲-۲-۵
انواع زیبا شناسی ۴۵ ۲-۲-۵-۱
زیباشناسی فرمال یا صوری ۴۵ ۲-۲-۵-۲
زیبایی سمبلیک یا نمادین ۴۶ ۲-۲-۶
هدف زیبا شناسی ۴۶ ۲-۲-۷
روش زیبا شناسی ۴۷
نتیجه گیری ۴۸
*********************************************************************
فصل سوم:
مطالعات تطبیقی(بررسی مصادیق) ۳-۱
معرفی و تحلیل فرهنگسرا در جهان ۵۰ ۳-۱-۱
مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ۵۰ ۳-۱-۲
مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو (نومه آ، کالدونیای جدید) ۵۵ ۳-۱-۳
موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو ۵۸ ۳-۲
معرفی و تحلیل مصداق فرهنگسرا در ایران ۶۷ ۳-۲-۱
مجتمع فرهنگی بوعلی سینای همدان ۶۷ ۳-۲-۲
فرهنگسرای خاوران ۷۲ ۳-۲-۳
فرهنگسرای نگارستان(موزه قرآن) ۷۶ ۳-۲-۴
فرهنگسرای سرو ۷۸ ۳-۲-۵ موزه هنرهای معاصر ۸۵
*********************************************************************
فصل چهارم:
مطالعات زمینه ۴-۱
مازندران ۸۸ ۴-۲
آب و هوا ۹۰ ۴-۳
عوامل موثر بر اقلیم ۹۱ ۴-۴
بادها ۹۳ ۴-۵
بارش ۹۴ ۴-۶
شهرستان های استان مازندران ۹۴ ۴-۷
سلمان شهر ۹۶ ۴-۸
وضعیت آب و هوایی سلمان شهر ۹۷ ۴-۹
طراحی اقلیمی منطقه معتدل و مرطوب ۹۷ ۴-۱۰
بافت شهری ۹۷ ۴-۱۱
خصوصیات بناها در منطقه معتدل و مرطوب ۹۸ ۴-۱۱-۱
مصالح ۹۸ ۴-۱۱-۲
فرم و جهت ساختمان ۹۸ ۴-۱۱-۳
تاثیر تدابیر اقلیمی بر روی نما ۸۹ ۴-۱۱-۴
برونگرایی ۱۰۰ ۴-۱۱-۵
انواع فضاها ۱۰۱ ۴-۱۱-۶
چهار فصل بودن بنا ۱۰۱ ۴-۱۱-۷
تیپولوژی بنا ۱۰۲ ۴-۱۲
ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل و مرطوب ۱۰۲ ۴-۱۳
عناصر معماری در اقلیم معتدل و مرطوب ۱۰۳ ۴-۱۳-۱
خانه ۱۰۳ ۴-۱۳-۲
کوتام ۱۰۵ ۴-۱۳-۳
کندوج ۱۰۵ ۴-۱۳-۴
تلمبار ۱۰۵ ۴-۱۴
پیشنهاداتی جهت طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب ۱۰۵ ۴-۱۴-۱
جانمایی و فرم ساختمان ۱۰۵ ۴-۱۴-۲
جهت ساختمان ۱۰۶ ۴-۱۴-۳
کوران ۱۰۷ ۴-۱۴-۴
موقعیت و اندازه بازشوها ۱۰۸ ۴-۱۴-۵
احیاء عنصر ایوان ۱۰۹ ۴-۱۵
موقعیت سایت ۱۱۰
۴-۱۶ دلایل انتخاب سایت ۱۱۰
********************************************************************* فصل دوم :
مطالعات پایه
بخش اول ۸
مقدمه ۸ ۲-۱-۱
واژه فرهنگ ۱۰ ۲-۱-۲
مفهوم فرهنگ ۱۰ ۲-۱-۳
تعاریف دیگر فرهنگ ۱۱ ۲-۱-۴
تعاریف فرهنگ از دیدگاه جامعه شناسان ۱۲ ۲-۱-۵
فرهنگ و هنر ۱۳ ۲-۱-۶
حفظ ارزشهای فرهنگی ۱۳ ۲-۱-۷
ضرورت حفظ و پایداری فرهنگ ایران ۱۴ ۲-۱-۸
فراغت ۱۵ ۲-۱-۹ کارکردهای فراغت ۱۶ ۲-۱-۱۰
لزوم اوقات فراغت ۱۶ ۲-۱-۱۱
فعالیت های مناسب اوقات فراغت ۱۸ ۲-۱-۱۲
معماری و اوقات فراغت ۱۸ ۲-۱-۱۳ فرهنگسرا ۱۹ ۲-۱-۱۴
ضرورت فرهنگسرا ۲۰ ۲-۱-۱۵
تاریخچه فرهنگسرا ۲۱ ۲-۱-۱۵-۱
فرهنگسرا در یونان و روم ۲۱ ۲-۱-۱۵-۲
فرهنگسرا در اروپا ۲۲ ۲-۱-۱۵-۳
فرهنگسرا در فرانسه ۲۳ ۲-۱-۱۵-۴
فرهنگسرا در اتحاد شوروی ۲۴ ۲-۱-۱۵-۵
فرهنگسرا در ژاپن ۲۵ ۲-۱-۱۵-۶
پیشینه فرهنگسرا در ایران ۲۶ ۲-۱-۱۶
فرهنگسرا با رویکرد معماری سنتی در کالبد مدرن امروزی ۲۸ ۲-۱-۱۷
ضرورت ایجاد فرهنگسرا با رویکرد معماری سنتی در کالبد مدرن امروزی: ۲۹ ۲-۱-۱۷-۱
جوان، عقاید و روحیات ۲۹ ۲-۱-۱۷-۲
استقلال خواهی ۲۹ ۲-۱-۱۷-۳
جوان، انرژی، هیجانات و احساسات ۳۰ ۲-۱-۱۷-۴
جوان، نیازمند حمایت ۳۰ ۲-۱-۱۸
لزوم فعالیت های فرهنگی در جامعه ۳۱ ۲-۱-۱۹
آمورزش و پرورش و فرهنگ ۳۲ ۲-۱-۲۰
حفظ ارزش های فرهنگی ۳۴ ۲-۱-۲۱
پیشبرد ارزش های فرهنگی ۳۵ ۲-۱-۲۲
لزوم شرکت در فعالیت های فرهنگی ۳۶
بخش دوم ۳۸ ۲-۲-۱
زیباشناسی ۳۸ ۲-۲-۲
زیبایی از دیدگاه فلاسفه ۳۸ ۲-۲-۲-۱
زیبایی از دیدگاه افلاطون ۳۸ ۲-۲-۲ -۲
زیبایی از دیدگاه ارسطو ۳۹ ۲-۲-۲-۳
زیبایی از دیدگاه فیثاغورث ۳۹ ۲-۲-۲-۴
زیبایی از دیدگاه فارابی ۳۹ ۲-۲-۲-۵
زیبایی از دیدگاه ملاصدرا ۳۹ ۲-۲-۲-۶
زیبایی از دیدگاه ابن سینا ۴۰ ۲-۲-۲-۷
زیبایی از دیدگاه سهروردی ۴۰ ۲-۲-۳
ادراک زیبایی و دانش ذهنی ۴۰ ۲-۲-۴
نقش زیبایی در معماری، فرم و طراحی ۴۱ ۲-۲-۴-۱
نقش زیبایی در درک فرم ۴۱ ۲-۲-۴-۲
نقش زیبایی در درک محتوا ۴۲ ۲-۲-۴-۳
زیبایی شناسی در معماری و آموزش آن ۴۳ ۲-۲-۵
انواع زیبا شناسی ۴۵ ۲-۲-۵-۱
زیباشناسی فرمال یا صوری ۴۵ ۲-۲-۵-۲
زیبایی سمبلیک یا نمادین ۴۶ ۲-۲-۶
هدف زیبا شناسی ۴۶ ۲-۲-۷
روش زیبا شناسی ۴۷
نتیجه گیری ۴۸
*********************************************************************
فصل سوم:
مطالعات تطبیقی(بررسی مصادیق) ۳-۱
معرفی و تحلیل فرهنگسرا در جهان ۵۰ ۳-۱-۱
مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ۵۰ ۳-۱-۲
مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو (نومه آ، کالدونیای جدید) ۵۵ ۳-۱-۳
موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو ۵۸ ۳-۲
معرفی و تحلیل مصداق فرهنگسرا در ایران ۶۷ ۳-۲-۱
مجتمع فرهنگی بوعلی سینای همدان ۶۷ ۳-۲-۲
فرهنگسرای خاوران ۷۲ ۳-۲-۳
فرهنگسرای نگارستان(موزه قرآن) ۷۶ ۳-۲-۴
فرهنگسرای سرو ۷۸ ۳-۲-۵ موزه هنرهای معاصر ۸۵
*********************************************************************
فصل چهارم:
مطالعات زمینه ۴-۱
مازندران ۸۸ ۴-۲
آب و هوا ۹۰ ۴-۳
عوامل موثر بر اقلیم ۹۱ ۴-۴
بادها ۹۳ ۴-۵
بارش ۹۴ ۴-۶
شهرستان های استان مازندران ۹۴ ۴-۷
سلمان شهر ۹۶ ۴-۸
وضعیت آب و هوایی سلمان شهر ۹۷ ۴-۹
طراحی اقلیمی منطقه معتدل و مرطوب ۹۷ ۴-۱۰
بافت شهری ۹۷ ۴-۱۱
خصوصیات بناها در منطقه معتدل و مرطوب ۹۸ ۴-۱۱-۱
مصالح ۹۸ ۴-۱۱-۲
فرم و جهت ساختمان ۹۸ ۴-۱۱-۳
تاثیر تدابیر اقلیمی بر روی نما ۸۹ ۴-۱۱-۴
برونگرایی ۱۰۰ ۴-۱۱-۵
انواع فضاها ۱۰۱ ۴-۱۱-۶
چهار فصل بودن بنا ۱۰۱ ۴-۱۱-۷
تیپولوژی بنا ۱۰۲ ۴-۱۲
ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل و مرطوب ۱۰۲ ۴-۱۳
عناصر معماری در اقلیم معتدل و مرطوب ۱۰۳ ۴-۱۳-۱
خانه ۱۰۳ ۴-۱۳-۲
کوتام ۱۰۵ ۴-۱۳-۳
کندوج ۱۰۵ ۴-۱۳-۴
تلمبار ۱۰۵ ۴-۱۴
پیشنهاداتی جهت طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب ۱۰۵ ۴-۱۴-۱
جانمایی و فرم ساختمان ۱۰۵ ۴-۱۴-۲
جهت ساختمان ۱۰۶ ۴-۱۴-۳
کوران ۱۰۷ ۴-۱۴-۴
موقعیت و اندازه بازشوها ۱۰۸ ۴-۱۴-۵
احیاء عنصر ایوان ۱۰۹ ۴-۱۵
موقعیت سایت ۱۱۰
۴-۱۶ دلایل انتخاب سایت ۱۱۰
فصل پنجم:
مطالعات تحلیلی بخش اول ۱۱۳
۵-۱ معماری سنتی ایران ۱۱۳
۵-۲ فرهنگ در معماری سنتی ایران ۱۱۳
۵-۳ ویژگی های معماری ایرانی ۱۱۴
۵-۳-۱ درونگرایی ۱۱۴ ۵-۳-۲
پرهیز از بیهودگی ۱۱۶ ۵-۳-۳
مردم واری ۱۱۷ ۵-۳-۴ خودبسندگی ۱۱۷
۵-۳-۵ نیارش ۱۱۹
۵-۴ هویت ۱۲۰ ۵-۵
هویت ایرانی اسلامی و نمود آن در معماری سنتی ۱۲۰
۵-۶ مولفه های زیبایی شناسی ۱۲۲
۵-۷ زیبایی در معماری اسلامی ۱۲۳ ۵
-۸ جایگاه زیبایی شناسی در فلسفه معاصر ۱۲۴
۵-۹ زیبایی شناسی معماری مدرن ۱۲۴
بخش دوم ۱۲۹
۵-۲ استانداردها، ضوابط و معیارهای طراحی فضا ۱۲۹
۵-۲-۱ لیست فضاها و متراژهای مربوطه ۱۲۹
۵-۲-۲-۱ فضاهای تشکیل دهنده ۱۳۳
۵-۲-۲-۲ استانداردها ۱۳۷
۵-۲-۲-۳ برخی استاندارها در طراحی کلاس های آموزشی ۱۳۸
۵-۲-۳ فضای حوزه فرهنگی ۱۳۹ ۵-۲-۴
گالری ها ۱۴۸ ۵-۲-۵ آمفی تئاتر ۱۵۴ ۵
-۲-۶ رستوران ۱۶۱
فهرست منابع ۱۶۴
قیمت : 50000 تومان
فرمت فایل : Word
تعداد صفحات : 175 صفحه